آی سی 555

آی سی 555 یا همان تایمر 555 یک IC شناخته شده و پرکاربرد در الکترونیک است. از آی سی 555 برای ایجاد موج مربعی استفاده می شود. موج مربعی به این صورت است که نیم سیکل آن در کمترین میزان دامنه (Low) و نیم سیکل آن در بیش ترین مقدار دامنه (High) است. به عبارت دیگر اگر مصرف کننده ای به آن متصل باشد مصرف کننده در نیم سیکل آن خاموش و در نیم سیکل بعدی روشن است.

از کاربردهای این IC می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. ایجاد تایمر
  2. خاموش و روشن کردن متناوب LED
  3. ایجاد صدای بوق در اسپیکر
  4. ایجاد پالس ساعت برای میکروکنترلر

 

یکی از نمونه های این آِی سی، N555 می باشد. در تصویر زیر پایه ها (پین اوت) این آی سی را مشاهده می کنید:

پایه 1: Ground:

این پایه به زمین مدار متصل می شود.

 

پایه 2: Trigger:

پایه 2 و 6 را به هم متصل کنید.

پایه 3: Output:

خروجی این آی سی از این پایه است. بنابراین اگر LED را بخواهید خاموش روشن کنید پایه آند آن را به این پایه متصل کرده و پایه کاتد آن را به مقاومت مورد نیاز و سپس زمین مدار متصل می کنید.

پایه 4: Reset:

 

پایه 5: Control Voltage:

 

پایه 6: Thereshold:

 

 

نکته ها:

  1. این آی سی در سطح ولتاژ 5 ولت کار می کند.
  2. میزان فرکانس آی سی از طریق خازن و مقاومت تنظیم می شود.
  3. پایه 5، با یک خازن به زمین متصل می شود.

 

تنظیم فرکانس:

می توان فرکانس آی سی 555 را تنظیم نمود. ممکن است بپرسید منظور از تنظیم فرکانس چیست؟ مثال قبلی را در نظر بگیرید. یک LED  به آی سی متصل است و چشمک می زند. می خواهید سرعت جشمک زدن آن را کم و زیاد کنید. با بالا بردن فرکانس سرعت چشمک زدن زیاد می شود و با پایین آوردن آن سرعت چشمک زدن هم کم می شود.

برای تنظیم فرکانس آی سی 555، باید از مقاومت و خازن استفاده کرد. به این صورت که بین پایه های 1 و 2، یک خازن قرار می گیرد. بین پایه 6 و 7 یک مقاومت و بین پایه 7 و هشت یک مقاومت دیگر قرار می گیرد. میزان مقاومت و خازن تعیین کننده میزان فرکانس است. می توانید برای مقاومت، از مقاومت متغیر یا ولوم استفاده کنید.

 


ذوبینه: این نام ابداع بیمار گونه شخصی است که تصور می کند بر ایجاد سر نام تخصص دارد اگر چه از دوران حرفه ای اش فاصله گرفته است.