ShowAll

ترانزیستور چیست؟

ترانزیستور دارای دو کاربرد اصلی سوئیچینگ در مدار و تقویت کنندگی می باشد. در حقیقت یک ترانزیستور غالبا از کنار هم قرار گرفتن دو دیود ایجاد می شود که جهت قرار گرفتن آن دیود ها نسبت به پایه بیس نوع مثبت یا منفی آن را تعیین می کند.

اتصال الزامی پایه های 30 و 31 میکروکنترلر AVCC

توصیه صریح شرکت Atmel این است که به منظور جلوگیری از اختلال میکروکنترلر و حتی آسیب به آن، حتی اگر از آنالوگ میکرو استفاده نمی کنید حتما پایه های مربوط به آن یعنی پایه 30 AVCC و پایه 31 GND را متصل کنید.

مقاومت های بالا کش Pull up و پایین کش Pull down

فرض کنید می خواهید وضعیت منطقی یک پایه میکرو کنترلر را بخوانید یعنی می خواهید ببینید مقدار آن یک یا صفر است. در این حالت چون پایه میکروکنترلر نه به منبع تغذیه و نه به زمین متصل است، دقیقا نمی توان گفت مقدار آن چیست. به پین در این حالت شناور یا float گفته می شود. در این حالت وجود نویز در مدار هم می تواند در مقدار خوانده شده تاثیر گذار باشد.

دیود هرزگرد (ضربه گیر)

دیود هزرگرد freewheeling diode می تواند یک دیود معمولی یا دیود شاتکی باشد که از جریان برگشتی به مدار و آسیب به قطعات جلوگیری می کند.

پیدا کردن پایه های ترانزیستورهای BJT با استفاده از مولتی متر

به طور معمول با خواندن شماره ترانزیستور و جستجو در اینترنت به راحتی می توان به اطلاعات مربوط به آن ترانزیستور ازجمله موقعیت پایه های آن دسترسی پیدا کرد. برای پیدا کردن پایه های یک ترانزیستورهای BJT با استفاده از مولتی متر ...

وقفه Interrupt

به وسیله وقفه می توان عملیاتی که به صورت عادی در میکرو کنترلر در حال انجام است را موقتا متوقف کرد و فعالیت دیگری را انجام داد.

نمایشگر LCD

نمایشگرهای LCD قطعات الکترونیکی هستند که به وفور برای نمایش اطلاعات به کار می روند.

LED

LED نوعی از قطعه ای الکترونیکی به نام دیود است که از خود نور ساطع می کند. در واقع نام LED هم به همین معناست و سر نام عبارت Light Emitting Diode به معنای دیود ساطع کننده نور می باشد.

مقاومت

در واقع نام قطعه مقاومت باید مقاومت کننده، مقاومت گر، مقاوم یا نامی از این دست باشد ولی به اختصار به آن مقاومت می گویند. اگر دقت کرده باشید در زبان انگلیسی قطعه مقاومت با نام Resistor شناخته می شود و در فارسی به آن مقاومت می گویند در حالی که مقدار مقاومت آن قطعه Resistance است ولی باز هم در فارسی به کلمه مقاومت ترجمه شده است.

ZIF Socket - زیف سوکت چیست؟

ZIF socket نوعی سوکت IC است که جهت اتصال IC های DIP بر روی برد استفاده می شود. توضیح این که برای اتصال یک IC بر روی برد یا باید آن را لحیم کنید یا بر روی یک سوکت متصل به برد قرار دهید. بدیهی است که لحیم کردن IC نمی تواند بارها و بارها انجام شود چون به IC آسیب می زند. ولی چنانچه از سوکت استفاده کنید، سوکت نقش واسط را بازی کند، به این صورت که سوکت بر روی برد لحیم می شود و IC بدون لحیم کاری بر روی سوکت نصب می گردد. برای این کار اگر از سوکت های معمولی استفاده کنید، نیاز به وارد کردن فشار کافی برای قرار دادن آن بر روی برد دارید.

ایجاد و کامپایل یک پروژه LED چشمک زن 1Hz ساده در کد ویژن

در این مقاله، روش ایجاد یک پروژه ساده در نرم افزار کد ویژن بیان می شود. نسخه مورد استفاده در این مقاله 3.12 Advanced می باشد. برای مشاهده نسخه نرم افزار کد ویژنی که استفاده می کنید، از منوی بالا بر روی Help سپس About CodeVisionAVR کلیک کنید.

میکرو کنترلر های AVR - بخش اول

در این بخش قصد داریم با میکرو کنترل های AVR ساخت شرکت Atmel آشنا شویم.

مقدمه:

امروزه میکرو کنترلر ها در بسیاری از تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود. در لوازم خانوادگی مانند یخچال، فریزر، لباس شویی و مایکروویو نیز از میکرو کنترلر ها استفاده می شود. میکرو کنترلر AVR اولین بار در سال 1996 توسط شرکت Atmel توسعه یافت.

اکنون شرکتهای زیادی میکروکنترلرها را تولید می کنند و در این زمینه با هم رقابت دارند. از این شرکت ها می توان Intel، Atmel، MicroChip، Philips، Motorolla و ... نام برد. خانواده میکرو کنترلر AVR بسیار متنوع است. این میکروکنترلرها از 8 پین (پایه) تا 100 پین در دسترس هستند ولی نوع 40 پایه آن مانند ATmega16 و ATmega32 بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

میکرو کنترل های AVR - بخش دوم

تعاریف اولیه:

فیوز بیت یا بیت فیوز Fuse Bit:

بخشی از حافظه غیر فرار داخلی میکرو کنترلر هستند که وظیفه پیکربندی کلی سخت افزار میکروکنترلر را به عهده دارند از جمله اینکه: منبع کلاک چی باشد، آیا ارتباط JTag برقرار باشد یا خیر، مدت زمان Startup چقدر باشد و ...

 

آی سی 555

آی سی 555 یا همان تایمر 555 یک IC شناخته شده و پرکاربرد در الکترونیک است. از آی سی 555 برای ایجاد موج مربعی استفاده می شود.