میکرو کنترلر های AVR - بخش اول

در این بخش قصد داریم با میکرو کنترل های AVR ساخت شرکت Atmel آشنا شویم.

مقدمه:

امروزه میکرو کنترلر ها در بسیاری از تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود. در لوازم خانوادگی مانند یخچال، فریزر، لباس شویی و مایکروویو نیز از میکرو کنترلر ها استفاده می شود. میکرو کنترلر AVR اولین بار در سال 1996 توسط شرکت Atmel توسعه یافت.

اکنون شرکتهای زیادی میکروکنترلرها را تولید می کنند و در این زمینه با هم رقابت دارند. از این شرکت ها می توان Intel، Atmel، MicroChip، Philips، Motorolla و ... نام برد. خانواده میکرو کنترلر AVR بسیار متنوع است. این میکروکنترلرها از 8 پین (پایه) تا 100 پین در دسترس هستند ولی نوع 40 پایه آن مانند ATmega16 و ATmega32 بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

دسته بندی کلی میکروکنترلرهای AVR:

8 بیتی: جنبه کابرد عمومی پیدا کرده اند.

16 بیتی: با نام XMega و با پیشوند ATXmega در بازار قابل دسترسی هستند و به مرور استفاده آنها بیشتر شده است. این دسته از میکروکنترلرها به نسبت قیمت، امکانات مناسبی دارند.

32 بیتی: بانام AVR32 شناخته می شوند و مصارف عمومی نداشته برای کاربردهای خاص استفاده می شوند.

 

دسته بندی AVR های 8 بیتی:

سری کوچک: با پیشوند ATTiny  شروع می شوند. مثل ATTiny 13A  یا ATTiny 26 . معمولا پکیج های کوچکی دارند و امکانات به نسبت کمی دارند ولی برای کاربردهایی که قرار است برد یا دستگاه تولید شده کوچک باشد بسیار مناسب است.

سری متوسط: با پیشوند AT90S شروع می شوند. معمولا امکانات و پکیج متوسط دارد. مانند AT90S8515.

سری مگا: با پیشوند ATMEGA شروع می شوند. مانند ATMEGA8، ATMEGA16، ATMEGA32، ATMEGA128. این سری پکیج بزرگتر و امکانات بیشتری دارند.

 

در این دوره مبنای آموزش بر اساس میکروکنترلرهای 8 بیتی از سری مگا خواهد بود.

 

نکته:

پکیج های مختلف عبارتند از: DIP، PLCC، QFP.


ذوبینه: این نام ابداع بیمار گونه شخصی است که تصور می کند بر ایجاد سر نام تخصص دارد اگر چه از دوران حرفه ای اش فاصله گرفته است.